Hur min hest blev ren, och hur jag blev turk...



I lördags tog jag mig i kragen och åkte till min favoritbensinstation i Enskede för att tvätta min bil, eller Snel Hest som den också kallas.

Det var självklart kö, men jag fick en nummerbricka, och när den pep så lämnade jag in körkortet, betalade och fick nyckeln (man måste lämna körkortet som pant...).

Eftersom det gått ungefär 800mil sen jag tvättade den senast så var den RIKTIGT skitig, det gick åt nästan en hel flaska avfettning (i två omgångar) och jag var tvungen att köra igenom den med svamp och schampo två gånger.. bara så ni vet hur skitig den faktiskt var!

När jag var klar så utspelar sig följande scenario:

1. Kommer in i butiken, det står 3 personer framför mig och deras kod-grej till visamaskinen är tydligen trasig.
2. Det blir min tur och jag går fram, killen känner igen mig och går till lådan där de har körkorten. Han tittar på det och säger:
"- Det här ser ut som om det är du."
"- Ja, det gör det ju..." Säger jag och slår ett snabbt öga på kortet utan att reagera.
"- Oj, du höll dig på fem minuter över en timma, fast eftersom du fick vänta innan så säger vi att det bara tog en timme" (De debiterar 60kr per påbörjad timma).
"- Så bra", säger jag och ler lite småfinurligt som bara en smålänning som just gjort ett riktigt kap gör.
3. Jag går ut ur butiken, sätter mig i bilen och kör in mot stan igen, tänkte stanna till hos Gis för att plocka upp presenten till Maria, eftersom Gis var dålig så hon inte kunde göra det själv.
När jag står där i trappuppgången och pratar gamla odrängor med min vän så ringer min telefon, ett märkligt 08-nummer jag inte kände igen så jag svarade inte.
Så vi pratade på och fick skratta lite åt lite småtokiga filmer på mobilen.
Då ringer det igen.
Jag svarar inte.
Och så fortsatte det.. efter 20 minuter så sätter jag mig i bilen och åker hem.
Ställer bilen i garaget och går hem den sista biten, kommer in i lägenheten, dricker lite vatten och sätter på mig vandringskängorna för att jag tänkte gå och handla på Fridhemsplan.
När jag kommit halvägs ungefär (ungefär 500m) så ringer det igen, samma nummer, och jag svarar denna gången:
"- Hej det här var OKQ8 i Enskede, det har tyvärr blivit en förväxling med körkorten här, det är inte så att du har fått någon annans körkort?"
Samtidigt som han säger det så rotar jag i fickan efter plånboken och får upp körkortet och inspekterar det: Killen på kortet har ju för fan getskägg och heter Husgain eller nått..
"- Jo, det verkar inte bättre än så.. det där är inte alls likt mig .. eller jo.. lite, men inte jättelikt, vi är ju inte tvillingar direkt!"
"- Hehe (torrt skratt, aningens nervöst), skulle du vilja komma tillbaka hit så fort som möjligt så får du tillbaka ditt?"
"- Ja, det stämmer inte riktigt in i min tidsplanering, men låt gå", säger jag.
"- Toppen, är du här om 20-25 minuter då?"
"- Jag ska se om jag hinner.. har en bit att gå först!"
"- Ok, vi ses snart då .. hehe"
"- Topp, hejs!"

Okej, så här står jag, ligger redan back i mitt tidschema (skulle möta upp Em på Gullmars bara några timmar senare och skulle hinna handla OCH äta innan), med en annan mans, en TURKs, körkort, och har inget annat val än att gå tillbaka till garaget för att hämta bilen och åka de styva 8km till Enskede.

Väl där så får jag mitt körkort tillbaka och vi drar lite skämt om att det var tur att jag inte skulle gå på krogen osv.
Fick lite kompensation också.. men jag vet inte .. grr.

Hursomhelst..
Ni som faktiskt sett mitt körkort (det är ju ett gäng såvitt jag vet), tycker ni att jag ser ut som en turk? :P

Hesten blev ren iallafall :)


10 kommentarer:

  1. Anonym

    ha ha ha ja jag undrar om det bor en turk inom dig! :) Om inte annat såg vi ju en del kusiner till dig i Turkiet när vi va där ^^

    :)

     
  2. Anonym

    Hmm en turk vet jag väl inte om du ser ut som men jag har å andra sidan inte sett dig på körkortet ;)

     
  3. Patric

    OM nu tillräckligt många väljer att kommenterar detta inlägg så KANSKE jag lägger upp en bild på mitt körkort :P

    Pooohh.. vilken cliffhanger!

     
  4. Anonym

    Turk? Njaa, snarare en fransman i så fall. Bara hängselbyxorna, den svart/vit-randiga tröjan och baskern som saknas. :P

     
  5. eleni

    Det bor en turk inom oss alla...

     
  6. Patric

    Eleni .. du är ju grek för tusan!

     
  7. SvartSmurfen

    *skrattar hysteriskt*

    Ohhh så roligt! ^^

    Inte är du väl speciellt lik en turk nej...
    Men på ditt körkort .. ptja, kanske.. ;)

    Haha, kan inte sluta fnissa.
    Ser dig i situationen, måste ha vart skoj som bara den att vara med då... ^^

    Hohoho...

    Men den Snela Hesten är en Klad Ren och Snel Hest nu, det kunde verkligen behövas.. =P

    Kram på de!

     
  8. Anonym

    Det fanns en turk i dig. Men sist jag såg honom åkte han någon form av vattenrutschbana och landade i en sopkorg på 637:an (?) under lördagsnatten.
    Och pluspoäng till dig som ändå lyckades komma före mig till gullmars trots alla missöden på vägen dit. Jag, som både är arbetslös och har en mamma som lagar mat åt mig, borde ju ha fixat att komma i tid...

    //Em

     
  9. Anonym

    snygg hest du har :)

     
  10. Anonym

    jag skulle hellre vilja se turkens körkort..:)**KRAAAAAAAM**

     

Skicka en kommentar

 
 
Totalt antal besökare: | Antal besökare idag:
(c) Patric Franksson 2010