En sak ni kanske inte visste om mig..

.. är att jag är barnsligt intresserad av "glömda rum", dvs gamla byggnader som är lämnade, öde och förfallna.
De visar en tid som fanns, och som flytt. En historia som säger mycket om sverige och andra länders svängningar.
Just idag eggades mitt intresse av att jag råkade slå på tvn och serien "Hemliga Svenska Rum" hade precis börjat.
Detta avsnittet skulle handla om Bodens Fästning och lite om sveriges krigshistoria.
Får ni tid över ska ni kolla på denna serien, väldigt intressant och betydligt mer allmänbildande än Idol.

I mitt intresse av just glömda rum så har jag hittat många likasinnade, bland annat en gammal klasskompis och en professor, och det är ett intresse som inte riktigt är helt riskfritt.
Gamla nergångna byggnader och ställen som ingen varit på på 20 år.. jojatackar.

Det finns en hel del sidor om detta ämnet, Urban Exploring, som kan förklara mer:
Opacity
Jan Jörnmark
Tomt och Öde
Glömda rum
Abandoned Places

Ni får söka på gooooooogle för att hitta fler :P
Jag kan iallafall fastna flera timmar framför dessa sidor.

I övrigt har helgen flutit på bra, mina föräldrar var ju som sagt här.
God mat och gott vin, kan vi ju sammanfatta det som!
Min goda mor ville ju såklart springa på stan ... goooodegud vad det är jobbigt att springa efter henne.

Meeen men.. det gick bra ändå.
Kommer komma bilder lite senare, just nu orkar jag inte :P


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

 
 
Totalt antal besökare: | Antal besökare idag:
(c) Patric Franksson 2010