Nya en-kronan



Har ni sett den nya en-kronan?

Det första som slog mig när jag såg den var att den saknar själva kronan, den har istället ränder på.. eh.. frånsidan.

Hur ska man då kunna göra krona eller klave?
Nu blir det ju .. krona eller.. eh.. ränder?

Å vad fan står det på baksidan?!
”DEN UNDERBARA SAGAN OM ETT LAND PÅ ANDRA SIDAN HAFVET" Finland 2009

WTF!

En snabb googling över det visar att det är för att det är 200år sen Finland blev självständigt från Sverige.. erhm .. okej, rätta mig om jag har fel, men var inte det svenska nederlaget i kriget mot ryssland ganska förödmjukande?
Vi förlorade en fjärdedel av svenska befolkningen och en tredjedel land.

Är det något man verkligen vill trycka upp på ett mynt?

Nåja.. jag kommer iallafall fortsätta undra över vad jag ska säga istället för krona eller klave.


3 kommentarer:

  1. SvartSmurfen

    Jag förklarade ju de där för dig innan du rådgjorde med mr. google.. ;)

    krona eller förlorat land?

    krona eller "tv som stänger av sig"?

    krona eller "streckkod"? =P

     
  2. oljo

    Yepp, stämmer bra det, det är ett "firande" av ett av landets genom historien största nederlag. Men så är det ju Sverige vi snackar om också. Jag menar, vilket annat land skulle komma på tanken att göra ett museum om sitt största ingengörsmisslyckande genom historien? (Vasa skeppet)
    Så egentligen, är man så förvånad?

     
  3. Gis

    Jag röstar för krona o streckkod! HAHAHAHA!! Klockrent!

     

Skicka en kommentar

 
 
Totalt antal besökare: | Antal besökare idag:
(c) Patric Franksson 2010